Slide Show
Conservation Work at the Sanctuary of Jesús Nazareno of Atotonilco
Camerin de la Virgen de Loreto before conservation, 2009
The eighteenth century Sanctuary of Jesús Nazareno of Atotonilco is one of the finest examples of Mexican Baroque architecture and celebrated for its murals by Miguel Martínez de Pocasangre. The central nave is surrounded by seven chapels and the façade of the church is adorned with cupolas and towers. The church is located along religious pilgrimage routes and is the final destination on the Mexican Independence Route. The Atotonilco Sanctuary and the town of San Miguel de Allende were inscribed on UNESCO’s World Heritage list in 2008. Lack of maintenance, water infiltration, temperature changes and exposure to smoke from votive candles, had severely deteriorated the murals.
Atotonilco was placed on the inaugural World Monuments Watch in 1996 and since then WMF has collaborated with Adopte una Obra de Arte, Guanajuato, on several conservation projects at the site. These include structural stabilization, correction of alterations to the interiors, restoration of artwork and furniture in several chapels, and restoration of the façade. In August 2011, another phase of work was completed, addressing conservation needs for the choir, the Chapel of Gloria Escondida, the Chapel and Anteroom of the Virgin of Loreto, the Chapel of the Virgin de la Soledad, frames of the Chapel of El Calvario, and the easel paintings of the Chapel of Belen. This work assures the continuing appreciation of the importance of the Sanctuary of Jesús Nazareno of Atotonilco.
Español
El Santuario de Jesús Nazareno de Atotonilco es uno de los monumentos del Barroco Mexicano de mayor envergadura. Construido durante el siglo XVIII, la iglesia es renombrada por la riqueza de pinturas murales del artista Miguel Martínez de Pocasangre. La nave central tiene siete capillas anexas y la fachada de la iglesia, mayormente sobria, está decorada de cúpulas y torres. La iglesia está ubicada a lo largo de caminos de peregrinación religiosa y es además el terminal de la Ruta de la Independencia de México. El Santuario de Atotonilco y el pueblo de San Miguel de Allende fueron declarados Patrimonio de la Humanidad por la UNESCO en el 2008. La falta de mantenimiento, filtraciones de agua, los cambios de temperatura y la exposición al humo de las numerosas velas, le habían causado grandes deterioros a los murales.
Atotonilco fue incluido en la lista inaugural del programa World Monuments Watch en el 1996, y desde entonces el WMF ha colaborado con la organización Adopte Una Obra de Arte en Guanajuato en varios proyectos de conservación en el sitio. Entre ellos, se incluyó la estabilización de la estructura, la corrección de alteraciones pasadas en el interior de la iglesia, la restauración de los murales y muebles dentro de varias capillas, y la restauración de la fachada. En el mes de agosto de 2011, se completó otra fase del proyecto en la que se conservó y restauró la pintura mural del Coro, la Capilla de Gloria escondida, la Capilla y antesala de la Virgen de Loreto, la Capilla de la Virgen de la Soledad, los marcos de la Capilla El Calvario y la Capilla de Belén. La conservación en curso asegura el continuo reconocimiento de la importancia patrimonial del Santuario de Jesús Nazareno de Atotonilco.
Camerin de la Virgen de Loreto post-conservation, 2011
Virgen de Loreto altar before conservation, 2009
Virgen de Loreto altar post-conservation, 2011
Choir mural before conservation, 2009
Choir mural post-conservation, 2011
Gloria Escondida east wall mural detail, before conservation, 2009
Gloria Escondida east wall mural detail, post-conservation, 2011
Gloria Escondida north wall mural, before conservation, 2009
Gloria Escondida north wall mural, post-conservation, 2011
Gloria Escondida south wall mural, before conservation, 2009
Gloria Escondida south wall mural, post-conservation, 2011
Choir vault mural during conservation, 2011
Choir mural vault, post-conservation, 2011